Tänne omaan blogiimme on tullutkin jo niin paljon hyviä kirjoituksia ja kommentteja aiheesta, että tuntuu hieman vaikealta tuoda aiheeseen enää mitään uutta näkökulmaa tai pohdintaa. Mutta yritetään nyt jotain ;-)

Ensinnäkin on mieleeni tullut, että jos kirjastolla on jo esimerkiksi oma Facebook-sivu, kannattaako henkilökunnan yrittää ylläpitää myös blogia? Todennäköisesti jommankumman sivuston ylläpito ja sisällön tuottaminen alkaa kärsiä, ellei niitä sitten ole vastuutettu eri henkilöille. Tällöinkin vaarana on, että kumpaankin formaattiin tuotettaisiin silti samaa sisältöä. Toki se ei kaikkia haittaa mutta kuinka suhtautuvat ne asiakkaat, jotka seuraavat sekä kirjaston blogia että FB-sivua?

Toinen asia, jota olen tässä miettinyt on se, että kuinkahan suosittuja kirjastojen blogit mahtavat olla? Kannattaako henkilöstöresursseja käyttää blogin ylläpitämiseen, elleivät asiakkaat käy niitä koskaan / käyvät hyvin harvoin lukemassa?

Näiden kysymysten pohjalta voisin siis sanoa suhtautuvani hieman pessimistisesti tai vähintäänkin kriittisesti blogien kirjoittamisen hyödyllisyyteen kirjastotyössä. Myös jo esille tuotu kirjavinkkaus kirjastojen blogeissa -vaikka ideana on hyvä ja toimisi ehkä asiakkaille lisäarvoa tuottavana- vesittyy mielestäni hieman sillä, että kirjallisuuteen ja kirja-arvosteluihin keskittyneitä blogejakin löytyy jo melkoiset määrät.  Palvelevatko kirjastojen bogit siis oikeasti asiakaskuntaa, vai kannattaisiko niiden kirjoittamiseen käytetty aikakin käyttää johonkin muuhun käytännönläheisempään työhön? Siinäpä kysymys, johon ainakaan minulla ei todellakaan ole vastausta.

-Teija