Miksi kaikki muuttuu? Miksei kirjojen lainaus enää riitä asiakkaille? 

Opiskelujen alussa olin todella vastahankaan kaikkea kehitystä kirjastoissa. Tarkoitan sähköisiä palveluita, oma toimikirjastoja jne. Ymmärsin kyllä jo silloin että kirjastojen täytyy kehittyä mukana ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Mutta pelottaa ajatus että henkilökohtainen asiakaspalvelu loppuu kokonaan. Toki ymmärrän että parempi itsepalvelukirjasto kuin ei kirjastoa ollenkaan.

Blogin käyttö kirjaston työvälineenä on mielestäni haastava. Blogille pitäisi olla useampi päivittäjä jotta tekstejä tulisi säännöllisesti ja seuraajien mielenkiinto pysyisi yllä. Itse haluaisin lukea kirjavinkeistä, uutuuksista ja tietysti kirjaston tulevista ja olleista tapahtumista päivityksiä. Jokin punainen lanka blogilla kuitenkin pitäisi olla että se erottuisi joukosta. Mietin kuitenkin että riittääkö pienissä kirjastoissa blogiin vaadittavaa määrää aineistoa vai olisiko jokin muu some kanava parempi. Kirjastokimpat voisivat suunitella yhteisiä blogeja ja vaikka vastuu viikkoja niin bloggaaminen ei olisi liian työlästä pienille kirjastoille joissa on vähän henkilökuntaakin. Näkyvyyttä blogeilla kuitenkin saa ja tulevat kirjaston käyttäjät viettävät paljon aikaa somessa ja sen kautta markkinointikin pitää tulevaisuudessa suunnitella ja hoitaa.

- Tuulia