Itse en ole juurikaan perehtynyt aikaisemmin blogeihin. Joitakin sattunut kohdalle ja niitä sitten lueskellut. Totesin silloin, että kuin päiväkirjaa joku olisi kirjoittanut.

Tätä tehtävä-blogia varten minun piti googlettaa, mikä ylipäätänsä on blogi ja kuinka sitä tehdään. Harjoittelussa ollessa taisin saada yhden kerran kirjoittaa lyhyen blogin. Se oli pelkkää asiaa, lyhyt ja ytimekäs. Kahden ihmisen tarkastama, ennen kuin laitettiin muiden luettavaksi. 

Olen aina ollut huono kirjoittamaan esim. päiväkirjoja, joten en tiedä, olisinko kummoinenkaan blogien kirjoittaja. Mutta työpaikoilla ja varsinkin kirjastossa se saattaisi olla tehokaskin markkinointikeino. Olin ihan täpinöissäni itse kirja-arvostelusta ja teki mieleni heti lainata kyseinen kirja. Kirjoittaja oli osannut kertoa siitä kirjasta niin elävästi, että tuntui, kuin olisin jo blogia lukiessani uponnut kirjaan.

Blogit työvälineenä kirjastossa on mielestäni tehokas markkinointi-keino. Sopivasti tietoa kirjoista, tapahtumista ja pikku-ripaus "mausteeksi" henkilökohtaista tarinan kerrontaa, että mielenkiinto pysyy loppuun asti yllä. Mieluummin tietysti tapahtumista olisi hyvä kertoa tarpeeksi paljon ja usein ennakkoon. Se ei paljoa hyödytä ketään, jos käynyttä kirjailijaa kiitellään jäkikäteen. Silloin itelle ainakin vain tulee mieleen, että olisin siellä voinut olla kuuntelemassa minäkin, jos olisivat vain ilmoittaneet ennakkoon. Ehkä olikin, mutta niin pienesti ja viimetinkaan, että näkikö ilmoitusta moni muukaan. 

Näitä pohdiskeli:

Sari Lappalainen