Olen nähnyt monen ihmisen aloittavan blogin. Olen nähnyt yhtä monen ihmisen lopettavan blogin. Japaniin vaihto-oppilaaksi lähtenyt ystäväni vannoi kautta Naruhiton, että kirjoittaisi vähintään kerran viikossa kuulumisiaan juuri vaihto-oppilasvuottaan varten perustamaansa blogiin. Yhtään kirjoitusta tai kuvaa blogiin ei ilmestynyt. Sen sijaan whatsapp toimi ja toimii yhä aivan loistavana kuulumistenvaihtoalustana. Ystävä nimittäin jäi sille tielleen: kauniiden kirsikkapuiden katveeseen nauttimaan maukkaita sushi-annoksia. Näistä kuulumisista saamme yhä joka kevät kateellisina nauttia kuvien muodossa, mutta emme suinkaan blogissa, vaan älypuhelimeen ääniviestin kanssa lähetettynä.

 

No, tokihan tässä oli tarkoitus pohtia blogia työvälineenä, eikä harrastus- tai varsinkaan kuulumistenkertomisvälineenä. Kuitenkin tämän yllä mainitun ja monen muunkin kokemuksen perusteella voin todeta, että ainakaan itselleni blogi ei ole vaihtoehto työvälineenä. Ideanahan se on aivan ihana: esteettisesti viehättävä blogi, jossa runsaiden tummasävyisten kuvien ja lennokaasti liehottelevien tekstien avulla kertoisin työstäni ja lukemistani kirjoista. Lukijakunta olisi laaja ja aina kun julkaisisin uuden postauksen, kommenttikentät täyttyisivät kateellisten ihmisten kommenteista: ”voi kun sulla on ihana blogi ja työ, oisinpa mäkin yhtä onnellisessa asemassa!

 

Mutta ei, en minä jaksaisi kirjoittaa monta kertaa viikossa asioista, jotka kiinnostavat ja inspiroivat minua. Minä haluan nauttia niistä siinä hetkessä kun ne tapahtuvat, en jälkikäteen jauhettuna netissä tuntemattomien ihmisten kanssa. En kuitenkaan missään nimessä halua täysin teilata blogeja. Joillekin ne toimivat, työvälineenä tai inspiraation lähteenä, mutta eivät minulle. En jaksa kirjoittaa blogia, en jaksa lukea blogeja. Sen sijaan vlogit toimivat minulle. Youtubessa alkaa olla jo melko kattava yhteisö, joka julkaisee kirjoihin ja kirjallisuuteen liittyviä videoita. Niistä voin aina yhden (tai yleensä monta putkeen) vilkaista silloin tällöin etsiessäni uusia kirjavinkkejä tai muuta inspiraatiota kirjastotyöhön.

Maiju J